Rapporter, forskning og viden
Foto: RUM
Her samler vi viden og inspiration fra relevante rapporter, artikler og undersøgelser om fysiske rammer på uddannelsesinstitutioner
Strategiske overvejelser

Statistikker om eud-eleverne, herunder mht. alder ved tilgang, bestand, trivsel mv
Pædagogik, didaktik og organisering

Erhvervsskolen finder sted, DEA, Suna Christensen m.fl.

Fremtidens erhvervsskoler, Realdania og Signal arkitekter

Resultater af elevtrivselsmålinger på EUD, Børne- og undervisningsministeriet

Designguide til inkluderende undervisningsmiljø på ungdomsuddannelser

Attraktive ungemiljøer på EUD og HTX – De unges perspektiv
Projektbaseret undervisning, antologi skrevet af danske forskere og praktikere med erfaringer og kompetencer inden for projektbaseret undervisning.

Netværk om studiemiljø på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser
Vi har et netværk for studiemiljø på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, hvor deltagerne kommer fra både universiteter, professionshøjskoler, erhvervsskoler og gymnasier. Netværkene som mødes 2-3 gange årligt. Netværkene mødes på skoler, hvor vi ser skolen og høre om deres arbejde med de fysiske rammer.
Erfaringer og gode eksempler
Her kan du finde gode historier om og eksempler på indretning og brug af skolens fysiske rammer.

Forsøg med indretning og praksis fik trivslen til at stige
Rødovre Kommune: Valhøj Skole
På Valhøj Skole i Rødovre har forsøg med indretning og undervisning i eksisterende lokaler vist sig succesfulde. Erfaringerne herfra bredes ud til resten af kommunens skoler for at skabe opmærksomhed om, hvordan man kan bruge de fysiske rammer på en måde, der skaber gevinster for både trivslen og fagligheden.

Ny indretning fordrer ny praksis
Gladsaxe Kommune: Stengård Skole
Ombygningen af indskolingsområdet på Stengård Skole har givet mere åbne rum, der tilbyder forskellige muligheder for at arbejde og fordele sig i lokalerne. Den nye indretning har medført, at man i langt højere grad kan tilgodese flere elevers behov for forskellige arbejdsformer.

Forandringsproces skabte udgangspunktet for Årets Skolebyggeri
Haderslev Kommune: Erslev Skole
I Haderslev Kommune har man lagt stor vægt på at sikre en god beslutningsproces og styring af byggeprojektet af den nye Erlev Skole. Skolen er blevet til på baggrund af en lang inddragelsesproces, hvor skolens brugere har fået lov til at tage del i og følge udformningen af den nye skole.

Strategi for skolebyggeri testet i praksis
Gladsaxe Kommune: Stengård Skole
Renoveringen af Stengård Skole er første projekt i Gladsaxe Kommune, som tager afsæt i en overordnet politisk strategi om læring, “Fremtidens skole”, der skal testes af i hele kommunen gennem en række praksisforsøg.

Aktivering af fællesarealer skaber værdi
Københavns Kommune: Katrinedals Skole
Skolen er blevet udvidet og har fået en ny udskolingsafdeling. Fokus har bl.a. været på at optimere brugen af fællesområder og gangarealer, og på at skabe fleksible lokaler til fremtidens behov bl.a. gennem fagligt kodede lokaler.
Send os mere viden
Hvis du er eller har været involveret i et projekt, som har gjort noget særligt i forhold til skolens fysiske rammer, så vil vi meget gerne høre om det. Du må meget gerne skrive til os, hvis du kender til noget der mangler her på siden.
"*" indikerer påkrævede felter
Arrangementer om velfærdsbyggeri
Daginstitutioner: Sunde rammer til leg og læring
Specialskoler og inkluderende læringsrum
Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne (2026)
Skoler: Innovative og praksisfaglige læringsrum (2026)
Plejeboligdagen: Hvordan bygger vi verdens bedste plejebolig? 2026
Det mest bæredygtige er det, vi ikke bygger: Flerbrugerhuse og multianvendelse (2026)


Kontakt
Hvis du ønsker mere information om Center for Velfærdsbyggeri, kan du kontakte:
Christine Skovgaard Madsen
csm@bygherreforeningen.dk
Telefon: (+45) 2395 2143
Lars Bertelsen
lb@bygherreforeningen.dk
Telefon: +(45) 6174 2233





